Tillsammans konstruerar gruppen en bro som ska gå över spårvägslinjerna 4, 8 och 9 vid Alelyckan mellan Gamlestaden och Hjällbo. Uppdraget omfattar framtagande av en permanent konstruktion över spårvägen i form av ett tråg och en bro. Ett tråg är en nedsänkt konstruktion bestående av två stödkonstruktioner med gemensam bottenplatta avsedd att leda trafik i utrymmet mellan stödmurarna.
Utöver bron konstruerades även en tillfällig bottenplatta som bär en portal som går över spårvägen för att möjliggöra förberedelserna för gjutarbetet samtidigt som spårtrafiken är i gång. Totalt behövdes endast två kortare avstängningar för att genomföra arbetet med bron. En avstängning för att montera portalen och en för att gjuta överbyggnaden (brobanan) och montera ner portalen. Portalen möjliggjorde drift av spårtrafiken under hela byggtiden. Portalen och ställningen i sig togs fram av ett annat företag.
”Svårigheten har varit den S-formade geometrin i plan med en vertikal radie. Form och armeringsarbete har varit den största utmaningen med den här typen av utseende.”
De svåra grundläggningsförhållandena och de fortgående sättningarna medförde i det här fallet att endast vertikala pålar användes för att grundlägga konstruktionerna. Lutande pålar hade utsatts för stora laterala laster av lermassorna vilket hade minimerat den vertikala kapaciteten i pålarna. De horisontella lasterna tas upp av sidomotstånd från jorden mot pålar och bottenplattor. Bron är en kontinuerlig plattbro upplagd på fyra stöd och i plan sett så har den en S-formad geometri.
”S-formen på bron tillsammans med de vertikala pålarna har varit den största utmaningen i projektet.”
Uppdraget från Inhouse Techs sida påbörjades i mars 2024. Gjutningen av brobanan genomfördes den 17 juni 2025. Uppställningsområdet i Lärje beräknas enligt Trafikverket stå klart i slutet av år 2026.
Vill du veta mer om projektet eller våra tjänster inom brokonstruktion? Kontakta oss på Inhouse Tech!